Omsætter du for under kr. 50.000?
Det er blevet nemmere at finde ud af, hvornår der skal moms på regningerne.
Salg til private i udlandet. Momsregistrering i landet eller One stop Shop moms.
Og sælger du til udlandet?
Fra nytår blev det enklere for helt små virksomheder at finde ud, af hvornår de skal lægge moms på deres regninger. Og samtidig blev det nemmere for dem at sælge til private i udlandet.
Fra den 1. januar 2025 trådte nye regler i kraft. Reglerne betyder, at små virksomheder (i Danmark virksomheder med en årlig omsætning under 50.000 kr.), kan anvende de bagatelgrænser, som gælder i de øvrige EU-lande. Det kan kombineres med brug af OSS-reglerne.
I Danmark har grænsen for momsregistrering længe (siden 2002) ligget ved en omsætning på 50.000 kr. Når du når den omsætning, skal der moms på dine regninger. Og hvis det fra start står klart, at din virksomhed vil komme over de 50.000 kr. i omsætning, så skal din virksomhed momsregistreres fra dag ét.
Men hvordan ved du om de 50.000 kr. er nået?
Hidtil har du skullet se på de forrige 12 måneders omsætning. Men fra 1. januar 2025 er reglen ændret, så målingen nu skal ske per kalenderår (den nulstilles hver nytårsaften). Så handler du på regning uden moms, skal du tjekke din år-til-dato omsætning for at se om du er ved at nå grænsen på 50.000 kr.
Salg til private i udlandet?
Salg til privatpersoner i andre lande er blevet en overkommelig opgave, ikke mindst takket være OSS-reglerne. Men der er også udfordringer, hvilket har medført et stigende antal sager om efterbetaling af moms eller om ”flytning” af moms til udlandet. Typisk fordi man har overset pligten til at betale lokal moms.
Kunstnermoms
Der gælder en særlig registreringsgrænse på 350.000 kr., som kan anvendes af kunstnere, som sælger egne værker. Grænsen blev hævet med virkning fra 1. januar 2025. Grænsen giver mulighed for at sælge egne værker uden moms op til et årligt salg på 350.000 kr. Hvis grænsen overskrides, vil det typisk betyde, at de særlige regler om kunstnermoms, hvor salget kun pålægges 5% moms, skal anvendes.
Kender du særreglerne for salg til private i udlandet?
Der er forskellige måder at afregne udenlandsk moms på. Særregler betyder, at du under nogle betingelser enten skal være momsregistreret i det pågældende land, eller anvender de særlige One Stop Shop regler (OSS ordningen).
Det er vigtigt ikke at komme for sent igang med at afregne udenlandsk i stedet for dansk moms. Du kan få en sag om efterbetaling af moms eller flytning af danske til udenlandsk moms.
Har du styr på, hvornår du skal afregne udenlandsk moms enten via ”One Stop Shop” eller fjernregistrering af salg?
Når din virksomhed sælger varer og/eller ydelser til privatpersoner med bopæl i udlandet, gælder en række særregler om moms, som du skal være opmærksom på.
Hvis salget sker til en kunde med bopæl i et EU-land, er det dit ansvar at momsen bliver indbetalt til myndighederne i det land, hvor kunden har sin bopæl og med den momssats, som gælder i det pågældende land. Det betyder, at du enten (1) skal være momsregistreret i det pågældende land (fjernsalgsregistrering), så momsen afregnes direkte til myndighederne, eller at du (2) anvender de særlige One Stop Shop-regler (OSS-ordningen), så momsen angives og indbetales via de danske skattemyndigheder.
Hvis dit samlede salg til private kunder i de øvrige EU-lande, er under 10.000 Euro årligt, kan du undgå at anvende de særlige regler. Og i stedet opkræve og indbetale dansk moms af dine salg.
Erfaringen viser, at en del virksomheder kommer for sent i gang med at afregne udenlandsk moms i stedet for dansk moms. Det kan skyldes en misforståelse vedrørende grænsen på 10.000 Euro. Det kan også skyldes at en del virksomheder slet ikke er opmærksomme på de særlige regler.
Den mest enkle metode, hvis dine kunder fordeler sig over flere EU-lande, er OSS-ordningen. Ordningen forudsætter en særlig registrering hos Skattestyrelsen. I forbindelse med registreringen og den efterfølgende indrapportering, er der mange ting som du skal have styr på og der skal træffes nogle valg:
- De fleste andre EU-lande har flere forskellige momssatser. Såkaldt differentieret moms. Det er vigtigt, at du anvender de korrekte momssatser.
- Skal dine kunder betale samme pris uanset at momssatserne i EU varierer en del, eller skal prisen afspejle momssatsen i kundens land?
- Din bogføringen skal sættes op, så den kan håndtere de forskellige momssatser.
- Indberetningspligterne skal overholdes. Det gælder både den særlige OSS-angivelse og oplysninger i den almindelige momsangivelse.
- Du skal kunne dokumentere dine kunders bopæl. Det er særlig vigtigt, hvis der er tale om salg af tjenesteydelser.
- Hvis du sælger varer med punktafgifter, fx vin og spiritus, gælder særlige regler og betingelser.
Hvis du også har salg til privatpersoner i lande udenfor EU, vil der i mange lande være en forpligtelse til at blive momsregistreret og afregne lokal moms. Det gælder fx Norge og Storbritannien.
Der er et stigende antal sager om efterbetaling af moms eller ”flytning” af moms til udlandet fordi man havde overset pligten til at betale lokal moms. Det er derfor vigtigt at orientere sig i reglerne. Kontakt os, hvis du har brug for hjælp.
Fordelagtige momsregler ved handel med brugte varer
Der er fordelagtige momsregler ved handel med brugte fysiske varer. Reglerne gælder for genstande købt af privatpersoner, der sælges til privatpersoner. Der gælder regler for købet og for salget. Og det er vigtigt, at være forsigtig med at følge dem - for ikke at blive mødt med betydelige momskrav fra SKAT.
Handel med brugte fysiske varer
Momsloven har regler om handel med brugte varer, der er fordelagtige, hvis du køber brugte genstande fra privatpersoner med det formål at videresælge genstandene til privatpersoner.
Ordningen betyder, at der kun afregnes moms af avancen ved videresalget. Men det er også en ordning, som stiller store krav til dokumentation og processer. Og du skal træffe nogle vigtige valg.
Inden du tager ordningen i brug, skal du vælge om der skal ske en momsberegning for hver enkelt genstand (den individuelle metode) eller om momsberegningen skal foretages samlet for en momsperiode (samlemetoden). Efter en ændring af momsloven kan samlemetoden anvendes på stort set alle brugthandler. Det er ofte fordelagtigt.
Det er også vigtigt, at du holder ordningen adskilt fra øvrige aktiviteter og at du kun bruger den ved handel med fysiske genstande. Ordningen kan ikke anvendes for handler med ydelser og/eller virtuelle genstande.
Derudover er der nogle vigtige overvejelser i forbindelse med køb og salg af genstande.
Køb
Ikke alle former for køb kan indgå i ordningen. Som hovedregel skal der være tale om køb fra privatpersoner i enten Danmark eller et andet EU-land. Hvis der købes fra forhandlere, kan ordningen i visse men ikke alle tilfælde bruges. Der er også særlige retningslinjer, hvis du køber genstande fra lande udenfor EU.
Du skal kunne dokumentere dine køb, herunder værdien af købene og hvem, du har købt fra. Det gælder også, hvis du har købt genstande privat, men vil sælge dem igennem virksomheden. Hvis sælger ikke laver et salgsbilag, er det vigtigt, at du har en skabelon, som du anvender til at dokumentere handlen, og som indeholder de nødvendige oplysninger. Reglerne er de samme, hvis der købes via nettet.
Salg
Brugtmomsordningen er frivillig. Hvis du sælger brugte genstande til enten virksomheder eller til kunder udenfor EU (eksportsalg), kan du vælge i stedet at bruge de almindelige momsregler. Det er vigtigt, at du får taget stilling til dette, så bogføringen kan håndtere det.
Derudover er der krav til det salgsbilag, som udstedes til kunden og til de oplysninger, som skal fremgå af bilaget. Der skal fx være en tydelig henvisning til at brugtmomsreglerne er anvendt. Det er aldrig tilstrækkeligt, at du blot sender kunden en betalingskvittering.
Forsigtighed
Ordningen for handel med brugte varer er gunstig, fordi alternativet er betaling af fuld moms af salg. Vel at bemærke uden at fuld moms modsvares af et momsfradrag.
Men i Nomia ser vi desværre flere eksempler på, at virksomheder bliver mødt med betydelige momskrav fra Skattestyrelsen. Det skyldes, at ordningen er anvendt forkert eller fordi man ikke har været opmærksom på de mange formelle krav.
Derfor kan der være god økonomi i at ofre den nødvendige tid og forsigtighed på at sikre, at spillereglerne følges fra start til slut.
Digital bogføring personligt ejede virksomheder
Fra den 1. januar 2026 bliver personligt ejede virksomheder omfattet af reglerne om at bogføre digitalt.
Kravet om digital bogføring gælder når virksomhedens nettoomsætning overstiger 300.000 kroner om året
Digital bogføring træder i kraft for personligt ejede virksomheder den 1. januar 2026.
Fra den 1. januar 2026 bliver personligt ejede virksomheder omfattet af reglerne om at bogføre digitalt. Derefter skal en personligt ejet virksomhed bogføre i et digitalt bogføringssystem og opbevare købs- og salgsbilag digitalt.
Kravet om digital bogføring gælder, når virksomhedens nettoomsætning overstiger 300.000 kroner om året i to indkomstår i træk.
Ligesom nu kan du vælge, om du vil bogføre selv eller få en erhvervsservicevirksomhed til at gøre det.
Kontakt os for at høre nærmere om valg af system og om, hvordan den digitale bogføring kan indrettes, så den passer godt til din virksomhed.
Læs mere om digitalt bogholderi her
Hvornår gælder kravet for din virksomhed?
Eksisterende virksomheder skal opgøre nettoomsætningen i de to indkomstår, der ligger umiddelbart forud for den 1. januar 2026. Hvis din virksomheds nettoomsætning i begge indkomstår – 2024 og 2025 – er over 300.000 kroner, så skal din virksomhed bogføre i et digitalt system fra den 1. januar 2026.
Har din personligt ejede virksomhed et regnskabsår, der starter efter den 1. januar 2026, så gælder pligten til digital bogføring først fra starten af det nye regnskabsår. Det skyldes, at de nye regler om digital bogføring først træder i kraft for regnskaber, der starter 1. januar 2026 eller senere.
Hvis din virksomhed ikke har afsluttet to indkomstår som ny virksomhed, gælder kravet om digital bogføring tidligst fra / med starten af din virksomheds tredje indkomstår.
Nomia Danmark A/S
Sekretariatet
Stationsparken 21
2600 Glostrup
Telefon
Hovednummer
Sekretariatet
+45 70 27 67 00
Skriv til os
Sekretariatet
mar@nomia.dk