Digital bogføring personligt ejede virksomheder

Digital bogføring træder i kraft for personligt ejede virksomheder den 1. januar 2026.

Fra den 1. januar 2026 bliver personligt ejede virksomheder omfattet af reglerne om at bogføre digitalt. Derefter skal en personligt ejet virksomhed bogføre i et digitalt bogføringssystem og opbevare købs- og salgsbilag digitalt.

Kravet om digital bogføring gælder, når virksomhedens nettoomsætning overstiger 300.000 kroner om året i to indkomstår i træk.

Ligesom nu kan du vælge, om du vil bogføre selv eller få en erhvervsservicevirksomhed til at gøre det.

Kontakt os for at høre nærmere om valg af system og om, hvordan den digitale bogføring kan indrettes, så den passer godt til din virksomhed.

Læs mere om digitalt bogholderi her

Hvornår gælder kravet for din virksomhed?

Eksisterende virksomheder skal opgøre nettoomsætningen i de to indkomstår, der ligger umiddelbart forud for den 1. januar 2026. Hvis din virksomheds nettoomsætning i begge indkomstår – 2024 og 2025 – er over 300.000 kroner, så skal din virksomhed bogføre i et digitalt system fra den 1. januar 2026.

Har din personligt ejede virksomhed et regnskabsår, der starter efter den 1. januar 2026, så gælder pligten til digital bogføring først fra starten af det nye regnskabsår. Det skyldes, at de nye regler om digital bogføring først træder i kraft for regnskaber, der starter 1. januar 2026 eller senere.

Hvis din virksomhed ikke har afsluttet to indkomstår som ny virksomhed, gælder kravet om digital bogføring tidligst fra / med starten af din virksomheds tredje indkomstår.